Saturday, September 7, 2013

Klip Baju untuk membuat sungkupan Rooting Proses..

Sapa Ada Klip Baju Lebih ? Please Anybody?


      Ok .Dalam post ni sy nk cerita tentang Sungkupan.. .Sungkupan sangat penting dalam proses Pengakaran sesuatu keratan batang seperti Keratan batang yang agak mahal seperti Pokok Tin,keratan anggur..Satu cutting Fig/Tin boleh mencecah 20USD iaitu bersamaan dengan rm72.00.. 

     klu salah teknik keratan yang mahal itu akan mudah rosak dan mati.. kalau keratan pokok ubi kayu , roselle xpyh la nk sibuk2 sgt Cucuk je.hidup ke xhidup kita xlah risau sgt.

contoh cutting fig dan zaitun
yang Rosak semasa menyemai. (Rm150 melayang)

  Sungkupan akan menyebabkan ruang udara dalam medium tanaman menjadi sentiasa lembab. Sungkupan yang baik ialah apabila kita dalam melihat wap2 air atau peluh air terhasil dlm kawasan sungkupan.. Ini dapat mengelakkan keratan batang tanaman daripada kering dan kehilangan air dgn cepat dn menyebabkan sel keratan btg mengecut dan mati..

 Jika kita menggunakan medium pengakaran yang dibaja dengan larutan baja lengkap fertigasi..wap2air/ peluh akan menyebabkan akar terbentuk dengan sangat aggresif .Keadaan ini seperti pada konsep penanaman Fertigasi aruhan Udara (aeroponic System)


Peluh . wap2 air terbentuk
disekeliling Sungkupan

Contoh Sungkupan menggunakan Cup Minuman..




Untuk makluman bersama sungkupan pada medium tanaman seperti tanah dan bhan2 kompos harus berhati2..pastikan medium tanah campuran yang hendak digunakan bebas daripada fungus atau kulat.. kerana sungkupan pada medium tanah akan mempercepatkan serangan fungus atau kulat pada keratan pokok yang disemai. 

Sungkupan dalam Pasu
Sungkupan pada medium Tanah

No comments:

Post a Comment