Wednesday, April 8, 2015

tanaman pokok tin ; masalah utama beginner


root failure.  lepas tanam pokok layu.. apa solusi.?  apa punca? 
tanah problem. xserasi. 
 ramai di antara  beginner menghadapi  masalah ini.. 
masalah utama ialah xpandai setting tanah. 
xtahu mcm mana nak make tanah yg perfect 
utk pokok permulaan. komposisi medium campuran  tanah mesti betul (tanah merah bakar.  tanah kompost. sekam bakar)  
point utama campuran medium ialah memastikan tanah itu poros dan proses penyejatan air berlaku dgn cepat 



satu perkara lagi yang acap kali di ambil remeh ialah soal merehatkn tanah. sifat semula jadi tanah ialah menyerap dan mengurai. semasa campuran tanah baharu dibuat. apa yg berlaku ialah tanah tersebut menyerap nutrien yang ada serta mengurai bahan2 yg terdapat dlm campuran tanah. secara semulajadi proses lengkap penguraian  berlaku dalam tempoh 2minggu. dan proses tersebut boleh  di cepatkn dengan adanya bantuan mikrob (em1 /em4) secara organik  dan dengan bantuan soil Corrector (humic asid dan fulvic)  secara kimia.

point disini ialah proses menstabilkn kan unsur tanah / merehatkn  tanah mengambil masa seminggu atau 2 minggu)

 setelah proses merehatkn tanah dibuat.  kita perlu  uji medium tanah yang di campurkn dan test dulu sebelum  menanam ank pokok tin. tut  atau  keratan pada medium. pokok  yg bernilai dn berharga seperti pokok tin tidak seperti  pokok2 tropika yang lain. cerewet di pada peringkat  awal. xboleh lembab. xboleh  terlebih baja. xboleh  kena chaya matahari terik. umpama seorang  puteri mencemar duli  ke kampung setinggan.

salah satu cara primitif (tp sgt2 praktikal  dan murah) utk check dan test tanah yang telah direhatkn ialah dgn  menggunakan pokok bayam..  selepas medium campur dan di masukn kedalam pasu atau lubng tanah.  semai biji benih bayam. jika benih bayam tumbuh dengan baik membesar tanpa ada masalah  itu bermakna medium  yang kita buat sgt ideal utk bakal ank pokok kita.  jika  ank pokok bayam tumbuh dan tidak sihat. kita boleh katakan bahawa campuran  medium tersebut bermasalah utk bakal ank pokok tin..  tanam ank pokok tin selepas pokok bayam sesuai di jadikan sayur. selagi belum sesuai utk di masak.. jgn tanam ank pokok. biasanya 2 minggu pokok  bayam ready utk di tuai.

point utama. pokok bayam tester kestabilan tanah yang praktikal dan mudah.


seperkara lagi ialah soal kelembapan  tanah. kelembapan yang tidak sesuai  boleh  melemaskn akar dan membunuh ank pokok tin.  trick yang saya amalkn semalam ni ialah menanam ank pokok  selepas 4 hari tanah. / medium dibiarkn setelah disiram. maksudnya jika hari ahad siram 4 hari selepas tu di biarkan  sejat oada hari khamis saya akan tanam anak pokok baru.  insyallah  kelembapan  pada hari ke 5 sangat ideal utk menanam ank pokok baru.

point  ': tanam anak pokok selepas 4 hari tanah/medium disiram.

p/s. gmbar ehsan facebook.. tidak ada kena mengena dgn hidup dan yang sudah mati 😊☺😀

jika ada fakta yg tersalah mohon ditegur. sy insan kampung  yang lemah  dan tidak berautoriti dalam bidang pertanian. wassalam wbt

3 comments:

  1. Nenek saya selalu kate... biar tanah bakar tu sejuk dulu.... sambil biar ayam mengais2 atas tanah yg telah dibakar...mungkin ini maksud nenek...biar tanah tu Peram dulu.

    ReplyDelete
  2. Nenek saya selalu kate... biar tanah bakar tu sejuk dulu.... sambil biar ayam mengais2 atas tanah yg telah dibakar...mungkin ini maksud nenek...biar tanah tu Peram dulu.

    ReplyDelete
  3. Nenek saya pula kate jangan ambik tanah bakar nanti bakar marah, memang pun, jgn kate ambik tanah dia, pijak tanah dia pun tak bagi. Apapun terima kasih atas info. Saya nak re-pot tin saya dan tertarik ttg rehatkan tanah dan tanam bayam. Sib baik saya jumpa blog ini. Bolehlah makan bayam dulu haha.

    ReplyDelete