Tuesday, January 14, 2014

PANDUAN MENYEMAI KERATAN BATANG POKOK TIN



1. Rendam semalaman cocopeat.

2. Rendam cocopeat dalam racun kulat/  
    fungicide 20minit

3. Toskan atau tapiskan cocopeat dan
     siramkan berkali-kali untuk kurangkan
     ph alkali dan kekotoran.

4. Rendamkan keratan pokok tin dalam
    Racun kulat 15 minit

6. Rendam keratan dalam air campur dgn
     Serbuk hormon pengakaran. .tenggelam
     pun xpa.

7. Masukkan cocopeat dalam cup
    minuman..tebuk lubang di bawah dan  
    di sisi..

8. semai batang dlm medium ..

9.  sungkup sehingga berpeluh ..sehingga
     tumbuh pucuk dan akar. Keratan belum
     ada pucuk pastikan byk wap peluh di
     cup sungkupan. Tp untuk keratan yg dah
     ada tumbuh daun/pucuk teruskn
     sungkupan kering.jgn ada wap air di cup
     sungkupan

10. Selalu perhatikan kulat putih pada
      keratan.sekiranya ada spray racun  
      kulat  pada keratan atau oleskan racun
      kulat pada tempat yg ada kulat dgn
      putik kapas.. optional ( boleh gunakan  
      racun  kulat buatan dapur .. 1 tudung air
      cmpur 1 tudung cuka apple atau 1
      tudung air cmpur 1   sudu kecil soda
      bikarbonat arau 1 tudung air       cmpur
      1 tudung clorox)

11. Siram semaian anda dgn air baja  
       Complete nurtient fertigasi set A dan
       set B. (O.3ppm 0.5 ppm)


Harap membantu anda semua. :)







3 comments:

  1. Nak tanye sikit cikgu, ada kebarangkalian ke akar dah developed tapi tunas baru tak tumbuh? Sy nampak mcm gmbr no 2 dari atas tu. Keratan 2 dari kiri (beall) akar dah ada, tapi tunas tak keluaq? kalau mcm ni nk buat lagu mana?

    ReplyDelete
  2. keadaan tu biasa.ada yg akar keluar dulu
    ada yg pucuk keluar dulu.bg sy xkisah yg maan dulu
    tp paling penting ialah bagaimana kita nk mengelak/menghindari drp serafan kulat dan bagaimana kita membekalkan nutrient utk semaiankeratan pokok tersebut

    ReplyDelete
    Replies
    1. utk keratan yg akar keluar dulu. .dedahkn je kpd cahaya matahri lebih sikit.insyallah chaya akan membuatkn tunas daun aktif utk menjalankn fotosintesis

      Delete