Monday, February 18, 2013

HOBI POKOK TEMPERATE

Assalamualaikum W.B.T



Tujuan blog ni untuk berkongsi dgn kwn2 semua yang sama minat tentang pokok temperate yang tak banyak  orang kita tanam dan jaga.

ok saya xnak tulis byk2 sbb sy mmg xtau menulis blog. Lebih  senang straight foward to the point.


Dalam blog ni saya nk crita tentang pokok temperate atau senang cakap pokok-pokok buah luar negara  seperti pokok Epal.pear, Peach dan Fig atau dikenali buah Tin dalam kalangan kita..


Tak boleh hidup / tak sesuai.


"Mana boleh hidup boh,klu hidup pun tak lama ,klu hidup lama pun gerenti tak berbuah. klu berbuah pun confirm buahnya masam"


Perkataan dan ayat-ayat  ni dah lama menipu kita termasuk saya sejak saya umur 8 tahun dulu orang-orang dewasa termasuk ayah saya sendiri. Tapi tak boleh nak salahkan mereka sebab diorang pun xtau.


Sebenarnya pokok temperate mmg boleh tumbuh dan hidup subur dan berbuah manis. klu xpercaya jemput la datang ke rumah saya di taman ungku tun animah Skudai Jb. Ni no tel saya :0167577559..Saya bawa pi tengok kat mana pokok temperate yang hidup subur dan berbuah..Ok...



Tak suka kongsi ilmu sebab Duit


Masaalah orang kita mmg susah nk kongsi ilmu yang Allah kurniakan kepada orang. Tambah-tambah pulak ilmu tu sangat baik dan boleh menguntungkan diri... Kenapa kita tak boleh ikut dan tiru sifat dan  sikap Nabi junjungan kita Muhammad Al Amin iaitu Amanah dan Tablig (menyampaikan ilmu/akhlak). 

Sebagai contoh, kita tanya seseorang tu how to make something yang dia mmg tahu dan pandai buat, maybe dia akan cakap xboleh ini rahsia family turun temurun or kalau dia bagi tau pun maybe ada satu bahan dia tak bagi tau ataupun proses buat yang salah dan tak sempurna.

Paling xpuas hati tentang hobi gardening. Kira-kira 4 tahun dulu popular tentang tanaman secara fertigasi. Saya search kat internet about fertigation system. Bila search kat web orang kita , ini jawapan yang kita akan dapat...sapa-sapa yang nak tahu tentang sistem ni boleh daftar nama kita akan buat kursus fertigasi untuk 2 hari  dan bayaran anggaran dalam rm200 something...nilah sikap orang kita yang alim/arif lagi bijaksana tentang ilmu tanaman.

Minta maaf kawan-kawan sebab melalut. Ini luahan perasaan yang terpendam selama 27 tahun hidup kat muka bumi Allah ni.





9 comments:

  1. sangat setuju dgn luahan tu

    ReplyDelete
  2. Zaman sekarang manusia dah terlalu tamakkan duit...,bertuhankan duit,konsep ikhlas yg di amalkan dalam masyarakat melayu dulu-dulu kian berkubur...sedangkan islam sendiri mengajar@menitikberatkan keihklasan dlm setiap perbuatan dan ibadah....perpada-padalah mengejar keuntungan...dunia
    tahniah kepada tuan blog sudi berkongsi ilmu...

    ReplyDelete
  3. beres boh nanti nak melawat nak belaja

    ReplyDelete
  4. beres boh nanti nak melawat nak belaja

    ReplyDelete
  5. salam tuan..saya amat berminat dgn blog tuan nie..saya nak minta izin dari tuan dahulu..boleh kah saya ambil serba sedikit info didlm blog tuan,jika tuan izinkan saya nak masukkan dlm blogs saya ...sambil itu bolehlah saya mempromosikan tanam tuan..inn shaa ALLAH..

    ReplyDelete
  6. Assallamualaikum wbt, terima kasih atas perkongsian ilmu yang sgt berguna.. sy pun ingin mula belajar menanam pokok2 jenis musim sejuk insyallah. Semoga Allah merahmati tuan atas segala perkongsian yang diberikan..

    ReplyDelete