Thursday, February 21, 2013

SEL DNA POKOK MATANG VS POKOK MUDA

SEL DNA Pokok MATANG VS Pokok MUDA..



Cantuman pokok tanaman Boleh dilakukan pelbagai cara…..Bagi pokok buah temperate , kaedah Cantuman ranting atau cantuman baji (cleft graft) dan cantuman mata tunas(bud grafting) amatlah berkesan dan mudah serta cantuman yang dibuat cepat pulih…… Search je kat Youtube.com . Insyaallah pandai….


 Pokok muda (6bulan keatas) Boleh dipilih sebagai pokok penanti (rootstock) kerana selnya akar giat berkembang dan selnya Kulit dan batangnya cepat pulih apabila dilukai semasa proses camtuman waimma ketika kena serangan perosak..…

Sel Pokok Matang yang telah terbukti mempunyai kualiti buah yang terbaik pula dipilih sebagai Pokok klon yang akan menghasilkan buah.

Sel Pokok Matang mengandungi maklumat  DNA yang penuh dan tepat daripada pokok induk .Mungkin 100% maklumat DNA pokok induk akan diwarisi.. Oleh sebab itu, buah yang akan dihasilkan nanti Insyallah (dengan Izin Allahu Subhanahu Wata`ala) sama kualitinya…

Paling penting tentang sel Pokok Matang ni ialah Mengandungi Maklumat DNA UMUR sel Pokok asal..… Jadi bila kita kawinkan pokok .ini bermakna kita menukar  status DNA umur anak pokok yang baru berusia 6bulan kepada usia DNA sel pokok yang telah matang seperti  5tahun atau 10tahun….Kesannya pokok temperate atau pokok buah-buahan tempatan kita akan cepat berbuah jika digraftkan ..klu pokok lai / pokok pear dan pokok plum lebih kurang 2 – 3tahun dah boleh berbuah.




Bayangkan Sifu sy sanggup pegi Canada hanya untuk mengambil batang pokok plum untuk di graftkan dengan pokok kat rumah dia…Bila dah sampai kat KLIA kena check dalam beg ada batang pokok.Diorang ckp kna rampas sbb xboleh bawak masuk pokok ke dalam Negara… Atlast sifu sy cakap,, batang pokok ni bukan nk tanam.tp just nak  ubat..then baru lepas…  see you Whats kind of our policy??

Klu tuan-tuan xpercaya tuan-tuan boleh check kat internet sejarah Tuan Ladang Pokok Epal di Bakalalan…http://pmr.penerangan.gov.my/index.php/component/content/article/215-usahawan-tani/3783-rahsia-epal-bakelalan.html Dia sendiri mengaku telah menyeludup pokok epal dari Malang Indonesia untuk di kawinkan dengan pokok epal liar…You see ..our policy xbagi perkara tu berlaku..But at the end, Ladang Pokok Epal Bakalalan Sabah sekarang di puji-puji sebab kejayaannya mengusahakan tanaman epal…


4 comments:

  1. Maklumat berguna...soalan saya dh ada jwapan kat cni rupanya...=)

    ReplyDelete
  2. Malaysia gila nama, hanya penipu akan kaya kat Malaysia

    ReplyDelete
  3. salam.. ada semai 2 pokok epal hijau dri biji benih.. dah hmpir setahun, tinggi dlm 1 meter, tp batang dia besar pensel je mungkin sbb x tukar polybeg ikut pertumbuhan pokok.. smlm rsa rajin nk tukar ke polybeg besar.
    soalan saya, klu sy guna batang epal hijau yg matang di cameron highlands tu, boleh ke kwin kan dgn kaedah ni?

    ReplyDelete